 | Button - komponent przycisku |
Ten komponent nie wymaga chyba szczegółowych wyjaśnień jest to po prostu przycisk, który służy do komunikacji pomiędzy użytkownikiem i programem jest więc ważnym elementem interfejsu. W tym dziale opiszę właściwości nie tylko komponentu 'Button' lecz również komponentów 'BitBtn' i 'SpeedBuddon'. Są to tylko bardziej egzotyczne odmiany komponentu 'Button'. Z właściwości widocznych w oknie inspektora objektów na szczególną uwagę zasługują:
- ModalResult - właściwość ta jest przydatna tylko w przypadku zastosowania przycisku w modalnych oknach dialogowych. Podczas zamykania modalne okno dialogowe zwraca do programu określoną wartość. Wartość ta jest zwykle wykorzystywana do określenia w jaki sposób okno zostało zamknięte. 'ModalResult' jest właściwością, która służy do zwracania tej informacji. Jest osiem możliwych wartości tej właściwości, nie będę ich jednak opisywał, proponuję poeksperymentować.
- Glyph - właściwość ta wystęuje tylko w przyciskach 'BitBtn' oraz 'SpeedButton'. Jako wartość wstawia się plik graficzny w formacie '*.bmp'. Pozwala to na wyróżnienie przycisków i nadanie im charakteru dekoracyjnego ponieważ trudno tutej mówić o praktycznym zastosowaniu. Należy przy tym pamiętać, że pliki graficzne powodują nadmierne rozbudowanie pliku aplikacji (*.exe), więc trzeba je stosować z umiarem.
- NumGlyph - występuje tylko w przyciskach 'BitBtn' oraz 'SpeedButton'. Przyjmuje tylko wartości liczbowe z zakresu 1-4. Określa która część grafiki (właściowść 'Glyph') będzie wyświetlana. Właściwość ta jest ściśle związana z właściwością 'Glyph'.
- Spacing - występuje tylko w przyciskach 'BitBtn' oraz 'SpeedButton'. Przyjmuje tylko wartości liczbowe z zakresu od -999999999 do 999999999, ale praktycznie nie stosuje się tak dużych liczb ponieważ właściwość ta określa odległość grafiki (właściwość 'Glyph') od tekstu (właściwość 'Caption').
- Layout - występuje tylko w przyciskach 'BitBtn' oraz 'SpeedButton' i określa położenie tekstu (właściwość 'Caption') względem grafiki (właściwość 'Glyph').
- Kind - występuje tylko w przycisku 'BitBtn'. Właściwość ta określa charakter przycisku pod pewnymi względami jest podobna do właściwości 'ModalResult' jednak obsługuje wszystkie okna nie tylko modalne. Stosowanie tej właściwości sprawia, że w pewnych sytuacjach nie trzeba wstawiać w ogóle kodu do obsługi zdarzenia jakie ma nastąpić po kliknięciu na przycisku. Jeżeli jako wartość wybierzemy na przykład 'bkClose' to na przycisku automatycznie pokaże się obrazek i tekst, gdy po uruchomieniu programu klikniemy na tym przycisku to nastąpi zamknięcie tego programu.
- Margin - występuje tylko w przyciskach 'BitBtn' i 'SpeedButton'. Właściwość ta określa odległość grafiki i tekstu na przycisku od lewej krawędzi przycisku. Ustawienie tej wartości na '-1' sprawi, że grafika i tekst zostaną wyśrodkowane na przycisku.
- Transparent - wystęuje tylko w przycisku 'SpeedButton'. Ustawienie tej wartości na 'true' uczyni przycisk przeźroczystym.
- Flat - wystęuje tylko w przycisku 'SpeedButton'. Ustawienie tej właściwości na 'true' sprawi, że przycisk będzie wydawał się bardziej płaski.